"Vilka nyheter säljer bäst? Vad får vi veta och vad få vi inte veta om det som händer? Vilka slags nyheter fångar mest vårt intresse, och vad minns vi lättast av det vi läst, sett eller hört? "
En bra nyhet skall intressera många människor, den måste dessutom vara aktuell. En bra nyhet är alltså inte att din hund dog förra sommaren. Ju närmare en händelse är inpå en läsare desto bättre är nyheten.
Ibland kan man fråga sig hur vissa tidningar tänker när de gör en nyhetsvärdering.
I sommras skulle man kunna tro att den viktigaste nyheten skulle vara om de bombattacker som utförts på fotbollsplaner mot barn, några under 15 år som dödat 12 personer i Irak. Men så blev det inte. Istället blev hela nyheten en liten, liten notis på sidan 12 i tidningen, under helsidesreportaget om kungabarnens vänner som lever farligt och varit inblandade i flera allvarliga olyckor. Man kan då fråga sig var hämtar alla journalister sina uppgifter ifrån. Vilka är deras källor? Här är några exempel:
- Artiklar i andra tidningar och tidskrifter
- TV och radio
- Tips från allmänheten
- Journalisters egna kontakter, som de har skaffat under sitt arbetsliv
- Journalisters egna uppslag och idéer
- Journalister "springer på något" till exempel på bussen eller på en fest
No comments:
Post a Comment