
SVT till för folket- Public Service.
Deras viktigaste uppdrag enligt dem själva är nyheter. Det ett fundament. Samtidigt som som nyheter är viktigt är drama viktigt. De är alltså inte bara till för 25 åringar utan 50-åringar och 3-åringar också. .
SVT är inte beroende av reklam. De behöver inte tillfredställa något stort företag med reklam utan de satsar på de bästa programen med publiken i fokus. De är stora och därför har de råd att vara oberoende av reklam intekter.
De säger att det inte finns någon genre de inte skall publicera, de för de de vill, de skall vara först med det och framför allt så vill de bana iväg. Om man jämför Svt 1 & 2 med 3 så ser man stora skillnader. Svt's nyhetsändningar är på minst en halvtimma medans 3:ans bara 5 minuter. Svt har nyheter på finska och teckenspråk men inga filmer som 3:an har 4 utav på en dag.
Jag tycker att man tydligt ser skillnader mellan de olika tv kanalerna och vad de satsar på. Vad som är rätt och fel vet jag inte. Däremot tycker jag att det är bra att båda finns så att man möjligheten att se en bra nyhetssändning samtidigt som man kan se de den hetaste serien. Visst Svt säger att de satsar på nya serier och vågar satsa på program som inte är 100% säkra, me
n för mig ser man på nyheter och dokumentärer på 1 & 2 och roliga serier på de andra. De skall vara glada att de har varandra.

Betydelesen av public service är många. Just nu håller Svt på med en kampanj - Fri television som jag själv tycker är lite konstig. För egentligen är den inte fri- vi alla betalar ju skatt för att få se på tv. "Visst hade det varit bra om folket trodde att Svt var fria. Denna propagerande är bara ett i raden av regeringens försök att "utbilda" folket i rätt åsikter." Många har åsikter om svt och public service. Jag tycker det är lite dubbel moral av svt att säga att de inte har någon reklam överhuvudtaget, när de egentligen gör reklam av att de inte har någon reklam? Samtidigt varje gång jag tittar på en ishockey match så börjar programmet med att programmet sponsras av...är inte det reklam?
No comments:
Post a Comment